Michał siedział przygnębiony. -- Michałku dlaczego patrzysz na mnie wilczym wzrokiem? -- Z prostego powodu, wszystko jest trochę przygnębiające. Im bardziej patrzymy dalej tym mniej widać szczegółów. -- Ale to normalne. Nie wolno Ci być smutnym, bo mi to się udzieli. Ja nie chcę być smutna. Zrozumiałeś? -- No dobrze. Zmartwiony jestem tym, że chcielibyśmy mieć trzeci wymiar na stronach internetowych. Problem w tym że do końca nie wiemy jak ma wyglądać ta interakcja w trzecim wymiarze wobec strony internetowej. Programiści napiszą niskopoziomowe biblioteki z których inni programiści mogą skupić się na dostarczenie zawartości i interakcji. Ostatnio zainstalowałem sobie wtyczkę canvas3d 0.2.0 z maja 2008 roku (bo używam Firefoxa 3). Ostatnio wydano wersję wtyczki canvas3d 0.4.2 ( która podobno będzie chodzić z Firefoxem 3.5 i prawdopodobnie tez z Google Chrome). Jednak za rozwój tej wtyczki odpowiada jeden człowiek, co w sytuacji gdy nie ma żadnego szumu marketingowego to ryzykuje tym że praca pójdzie nadaremno. -- Skąd taki pesymizm? -- W sytuacji w której większość ludzi używa Internet Explorera i FlashPlayera, powoduje to że idzie się po najmniejszej linii oporu i jak inwestycji. Dlaczego programiści z ruchu OpenSource nie napiszą ActiveX do obsługi znacznika Canvas? Bo nikt nie będzie chciał tego instalować. Z drugiej strony mamy standard SVG, tyle czasu istniały różnego rodzaju wtyczki do SVG, to jednak Adobe wycofało się z rozwijania tego standardu i jak rozwoju wtyczki Adobe SVG Viewer. W tej sytuacji deweloperzy stron internetowych mają do wyboru: FlashPlayer, Silverlighta, Canvas i SVG, to jednak wybiorą FlashPlayera bo jest do wszystkiego. Adobe mając FlashPlayer nie będzie przecież inwestować w jego konkurenta w standard SVG. Internet Explorer miał odpowiednik Canvas w technologii DirectAnimation, ale już nikt już o tym nie pamięta (pozostał tylko VML ze względu na jego zastosowanie w dokumentach Microsoft Office). Canvas wprowadzono po to żeby można rysować za pomocą skryptów, co miało znaczenie w takich silnikach jak Webkit i Gecko pod Linuksem, bo wtedy Flash Player dla Linuksa był w trakcie rozwoju. Potem znajomość programowania pod canvas przydała się programistom aplikacji na iPhone/iPad a także pod S60 WebBrowser. SVG pomimo że jest już zaimplementowane to jedna dopiero w wersji WebKit 520. Widać w tym też problematyczność stosowania tych technologii wobec Flash Playera. Obawiam się że nawet najlepsze chęci implementacji rozwiązań w canvas3d, będzie przypominało zainteresowanie canvas czy SVG czy takimi standardami jak MathML czy XForms. Jest sposób na to żeby to zmienić - wystarczy dostarczyć kontrolkę ActiveX razem z przeglądarką opensourcową. -- Michałku, ale te kontrolki trzeba by instalować? Przecież nikt nie zainstaluje tego wprost. -- No cóż przecież można dostarczyć ludziom - programistom wbudowana kontrolkę ActiveX dostarczaną razem z przeglądarką tak więc nie byłoby problemu. Instalując Firefoxa użytkownik instalowałby kontrolkę ActiveX z silnikiem Gecko to programiści mogliby osadzić na stronie internetowej kod Canvas 3D JS Libary (C3DL) zacząć programować aplikacje z trzeciego wymiaru w JavaScripcie.
1 komentarz:
Przyznaję, że Dusia ma rację twierdząc: Michałku, jesteś niemożliwy.
Boże, czy to MUSI być aż tak trudne?
Prześlij komentarz