niedziela, 10 czerwca 2007

Papervision3D

Papervision3D staje się coraz bardziej popularną biblioteką dla programistów którzy chcieliby programować modele trójwymiarowe i wyświetlać je w Flash Playerze.

Bibliotekę napisało 3 programistów Carlos Ulloa, John Grden, Ralph Hauwert przy wsparciu Patrick Pietens, Ron Valstar

Podstawowym zbiorem informacji o wykorzystaniu Papervision3D jest artykuł na wiki. Kod jest dostępny przez SVN. Dla programistów taki sposób dystrybucji kodu nie robi wielkiego wrażenia. Dla wprowadzenia w świat programowania Papervision3D trzeba być obeznanym w zagadnieniach związanych z programowaniem grafiki trójwymiarowej (tekstury, światła, rzutowanie modeli, format Collada).

Oto artykuły, które w jakiś sposób pokazują jak można zacząć programować w Papervision3D. Denis pokazał na swoim blogu pierwsze kroki w pierwszej części ukazał jak wymodelować model i wyeksportować do formatu Collada. W drugiej części pokazał jak ładować modele i zapewnić odpowiednią interakcję. Neill Webb w swoim blogu próbuje wyjaśnić jak zacząć programować w Papervision3D. Agencji Interaktywnej Blitz udało sie pokazać jak przygotować modele do dalszej pracy. Grupa użytkowników Flasha w Danii przygotowała materiał szkoleniowy online po duńsku o tym jak programować we Adobe Flex 2 i w Adobe Flash 9 Prewiew IDE. Na stronach Adobe można przeczytać artykuł Paula Spitzera o ładowaniu plików video na modele trójwymiarowe. Kolejnym przykładem typu "Hello World" dla Flash CS3 jest spakowany plik źródłowy z bloga. Natomiast programistów Adobe Flex 2 zapewne zainteresuje kod źródłowy fxpv3danimator z bloga Saqoosha Najlepszym źródłem informacji o programowaniu Papervison3D jest japońskojęzyczny blog. Aby tego było mało Japończycy napisali sporo przykładów: grę Reversi (z kodem źródłowym), czy demo z sześcianami albo gwiazdę 3D. Programiści z Rosji miedzy innymi Den Ivanow stworzyli aplikację do malowania modeli ( w tym przypadku trzeba zamalować model autobusu) . Mamy też polski akcent w Papervision3D. Marcin Czech pisze w swoim blogu o możliwościach jakie daje integracja modeli z Google Earth z tą biblioteką co pozwoli na stworzenie aplikacji Google Earth online.

Z kodu Papervision3D powstał nowy silnik renderujący Away3D napisany przez Alexander Zadorozhny, który implementuje sporo nowych elementów (między innymi Occlusion culling, Level-of-details.) Można obejrzeć możliwości w tym demie. Strona projektu jest na Google Code (w tym forum dyskusyjne). Jego możliwości zwróciły uwagę twórców Papervision3D że prawdopodobnie włączą ją do którejś wersji Papervision3D. Jednym z najbardziej efektywnych przykładów zastosowania Away3D jest gra Garapon (kod źródłowy)

Brak komentarzy: