poniedziałek, 5 maja 2008

Adobe Open Screen Project

Duży nacisk ze strony telefonii mobilnej i jak producentów elektroniki użytkowej sprawił, że Adobe musiało wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom. Problem polegał na tym że Adobe wie, że coraz więcej rozwiązań technologicznych powstaje w oparciu o licencje Open Source. Trzymając się restrykcyjnie licencji sprawiło by problemy z potencjalnymi klientami którzy potrzebują "własnych" wersji Flash Playerów czy bibliotek o otwartym kodzie. Doświadczenia z producentami telefonów komórkowych pozwoliło Adobe zmienić model biznesowy. Jak sie dąży do opanowania rynku telefonów komórkowych i wejścia w segment elektroniki użytkowej, a dochody z licencjonowania Flash Playera nie są wysokie, to uwolnienie restrykcji licencyjnych może przynieść większy dochód w postaci większego zapotrzebowania na wsparcie i konsultacje w wdrażaniu Flash Playerów przez producentów elektroniki użytkowej.
Adobe w pewien sposób kontroluje sytuację dostarczając użytkownikom Flash Playera i jak narzędzia dla designerów w postaci Flash CS3. Producenci telefonów komórkowych i elektroniki użytkowej doszli do wniosku, że jeżeli chcą dodawać nowe funkcjonalności do FlashLite czy Flash Playera, bo tego chcą konsumenci to muszą wywrzeć wpływ na Adobe, aby pozwoliło razem tworzyć nowe wersje rozwiązań. Na przykład w Symbianie OS czy w UIQ pojawia sie coraz więcej technologii, które wymagają zintegrowania z FlashLite (na przykład posiadają GPS, akcelatory graficzne, ekran dotykowy, bluetooth).

Myślę, że Adobe doszło do wniosku, że pora rozpocząć głęboką fragmentaryzację technologi Flash, pośrednio dążąc do zastąpienia Java Mobile. Technologia J2ME powstała dość dawno i w pewnym sensie midlety były dobrym rozwiązaniem na słabe możliwości ówczesnych urządzeń. A teraz? Programiści i konsumenci chcą rozwiązań na miarę większych możliwości. Pośrednio w tym interes mają zaawansowani użytkownicy, bo nie muszą uczyć się się zawiłości C++, Java Mobile, im wystarczy ze znają Flasha, podstawy Action Scriptu, coś więcej o HTML, CSS i JavaScript. Dzięki temu mogą pokusić się o tworzenie własnych programików na urządzenia mobilne. Widać to na przykładzie popularności iPhone, wystarczyło żeby programiści i zaawansowani użytkownicy pisali i modyfikowali gierki internetowe do iPhone. Ten sukces chciałoby powtórzyć wiele innych firm i stąd naturalną rzeczą wybór padł na FlashLite i Adobe AIR Mobile.

Gdy patrzę bliżej na to co się działo przez ostatnie lata od połączenia się Adobe z Macromedia dochodzę do wniosku, że Adobe może zmierza do standaryzacji swoich technologii. Obecnie mamy 3 instytucje standaryzujace ISO, ECMA, W3C. Ale problem w tym jak umiejscowić standard formatu SWF. Spójrzmy na to co zrobiło Adobe.
Najpierw widzimy Adobe jako prekusora formatu SVG w W3C i wprowadziło własną implementację standardu SVG w postaci wtyczki Adobe SVG Viewer. Ale ten format nie zyskał popularności w wyniku rosnącej popularności technologii Flash.
Adobe brało udział w powstawaniu formatu CSS2, a takze zaproponowało XMP (Extensible Metadata Platform)jako standardu metadanych dla danych graficznych (a ostatnio dla danych typu video) na bazie standardu RDF.
Natomiast w kolejnej instytucji standaryzujacej ECMA Adobe ma wpływ na
ECMA-262 ECMAScript (standardised JavaScript)
ECMA-357 ECMAScript for XML (E4X)
ECMA-363 Universal 3D file format (jest jako dodatek do Adobe Readera)
Myślę że nie wiele by brakowało do ustalenia formatu SWF jako standardu ECMA ( jako standardu dla multimediów)

A ostatnia instytucja standaryzująca to ISO. W niej Adobe czuje się silne dzięki opublikowaniu standardu PDF. Podsumowując Adobe woli koegzystencję z Microsoftem, dzięki czemu może liczyć na wsparcie ze strony Microsoftu w pracach nad standardami. Jak można zauważyć mamy kilka standardów odnośnie danej technologii (dla wydruku to XPS w ECMA, a PDF w ISO czy dla modeli trójwymiarowych U3D w ECMA i X3D w ISO czy nieformalnie Collada, w formatach dokumentu elektronicznego OOXML w ECMA i ISO oraz OpenDocument w ISO, a także w zakresie multimediów dla internetu (SVG, CSS, SMIL, PNG wg W3C a JPEG, JPEG2000, MPEG-4 w tym GFX, AFX, OpenType, BIFS, AVC/H.264 wg ISO)

Pozostaje tylko czekać jak format SWF stanie się formalnym standardem ( a dokładniej jako format ABC to binarny zapis dla JavaScript 2 i EX4).

Podsumowując można spodziewać sie fragmentaryzacji platformy Flash w tym kierunku konsorcjum takiej jak Java Specification Request. Warto poczytać o Open Screen Project a także Adobe Open Source

Brak komentarzy: