niedziela, 25 maja 2008

JS 2.0 - prawie zrealizowana wizja....

W jednym poście pisałem o JavaScript 2.0 oraz o wydajności jakie to niesie ze sobą dla aplikacji Web 2.0. Moja wizja w której programiści Web 2.0 zaczynają pisać kod pod JavaScript 2.0 miała słaby punkt. Co zrobić ze starymi przeglądarkami? Otóż jest już rozwiązanie: ScreamingDonkey
Cała filozofia tego rozwiązania polega na tym, żeby napisać kod w JavaScript 2.0 wysłać go do FlashPlayera, FlashPlayer skompiluje kod JS 2.0 do postaci wykonywalnej przez AVM2 (Tamarin) dokona obliczeń i wyniki wyśle jako JSObject do przeglądarki. Nie byłem do tego przekonany z tego powodu, że to jest zbyt innowacyjne, aby programiści JavaScriptu zaczęli poważnie to potraktować.
Z innej strony raczej wierzę w to, że przeglądarka oparta na Adobe AIR "wygryzie" pozostałe przeglądarki internetowe. Ale trzeba uszanować tych którzy z jakiś tam powodów nie będą mogli korzystać z Adobe AIR. W tym momencie włączenie ScreamingDonkey jako silnika Java Script 2.0 do przeglądarki opartej na Adobe AIR rozwiązuje problem sytuację w której na stronie internetowej mamy kod JavaScript 2.0. Oznacza to dla użytkowników internetowych że ten kod zostanie wykonany w Firefoxie 2 i 3 (nie muszą czekać na wydanie Firefoxa 4), w Internet Exploratorach będzie mógł wybierać pomiędzy silnikiem ScreamingMonkey a ScreamingDonkey. Zagadką pozostaje Opera i jak Safari 3 - myślę, że w przypadku tych przeglądarek najszybciej wprowadzą natywna obsługę JavaScriptu 2.0
To co mnie naprawdę zdumiało to jest szybkość Flash Playera w testach wydajnościowych. W pewnym benchmarku otrzymałem wynik 13237.40 ms pod Firefoxem 2, a ten sam test w ScreamDonkey pod Firefoxem 2 z Flash Playerem 10 to 2160.00 ms. W praktyce otwiera to drogę przed obliczeniami graficznymi w przeglądarkach. Jednym słowem przeglądarka będzie mogła dość skutecznie uzupełniać Flash Playera. John Resig opublikował 8 maja bibliotekę JavaScript Processing.js do efektów graficznych na bazie silnika Processing. A Metal Hurlant 19 maja już opublikował wersję działającą z ScreamDonkey pod Firefoxem 2. A na horyzoncie mamy ActionScript 4, który będzie opracowywany na bazie EcmaScript4. Pracownik Adobe już napisał wprowadzenie do tego co będzie w kolejnej wersji EcmaScript 4 Hurlant już dodał obsługę bajtkodu es4 w bibliotece AS 3 Eval o.3 do FlashPlayera.

Brak komentarzy: