środa, 17 marca 2010

Symbian Silverlight beta

Microsoft z współpracy z Nokią wypuścił wersję beta Silverlight 2 na Symbiana^1.. Betę opublikowano na stronach Nokia Beta Labs, To co mnie zainteresowało najbardziej to fakt, że wypuszczono wersję Silverlight w wersji tylko dla modeli dotykowych. Samo zainstalowanie wtyczki nic nie pomogło w sytuacji gdy nie ma linków do przykładów. W końcu ktoś podał linka do dema dla Binga
Po przeszukaniu informacji okazało się że to zespół z Indii stworzył tą aplikację. Tym zespołem kieruje Manav Gaur (@mgaur). Postanowiłem więc przyjrzeć się możliwościom tej wersji. Ściągnąłem więc wersję Silverlight for Symbian - Beta Developer Tools. Po zainstalowaniu zauważyłem że są przykłady: Digg, HelloWorld i SilverPlayer. Przegrałem je na kartę i spróbowałem uruchomić (nie udało się). Pomyślałęm że problem jest że te wersje nie są dobrze skompilowane. Postanowiłem zainstalować Visual Web Developer 2008 Express with SP1 (instalacja była trochę problematyczna) wraz z Microsoft® Silverlight™ 2 Tools for Visual Studio 2008 SP1 Po zainstalowaniu zrobiłem swoja wersję HelloWorld i wrzuciłem ją do komórki. Też nie dało się uruchomić w tej sytuacji zrozumiałem, że można tylko te pliki xap pobierać z internetu. Po pobieżnym zapoznaniu się z dokumentacją doszedłem do wniosku że na razie chyba sensowne rozwiązanie to używanie wersji na emulatorze dla S60 5th Edition SDK v1.0.. W tej sytuacji wszedłem do folderu Redist\Emulator zrobiłem plik c.bat z polecaniem cmd i uruchomiłem go, pojawiło się okno konsoli linii poleceń wiec wpisałem tam

InstS60Emu.cmd E:\S60\devices\S60_5th_Edition_SDK_v1.0

Po skopiowaniu 27 plików uruchomiłem emulator. W razie czego zmieniłem wybór emulatora poleceniem

devices -setdefault @S60_5th_Edition_SDK_v1.0:com.nokia.S60

a emulator uruchamiam poleceniem

epoc

Następnie uruchamiam w przeglądarce emulatora demo z Bingiem i zadziałało.
Pozostało sprawdzenie czy zadziałają przykłady z folderu Samples. Przypomniałem sobie nagle, że na lokalnym Apachu trzeba dodać MINE Types dla technologii Microsoftu wiec w pliku mine,types (albo można też w pliku httpd.conf) serwera Apache2.2 dodałem następujące wpisy:

application/manifest manifest
application/xaml+xml xaml
application/x-msdownload dll
application/x-ms-application application
application/x-ms-xbap xbap
application/octet-stream deploy
application/vnd.ms-xpsdocument xps
application/x-silverlight-app xap

Następnie zrestartowałem serwer Apache2.2. Przegrałem pliki przykładów do foldera htdocs/sl. Tak wiec miałem dostęp pod adresem http://127.0.0.1/sl/index.htm.
Uruchomiłem znowu emulator poleceniem epoc z linii poleceń. Długo się uruchamia sam emulator. Po otwarciu przykładu z SilverPlayer przgladarka w emulatorze zaiwszała się z błędem KERN-EXEC 3 Natomiast w przykładzie z Digga wyglądało na to że nie działa wpisywanie tekstu w pole tekstowe.

Czy Silverlight zagości w komórkach z Symbianem? Według mojego rozeznania nie za bardzo. Na poziomie użytkownika przypomina to konieczność ściągania i instalowania wtyczki (4 MB). Z punktu widzenia reklamodawców to technologia o bardzo małym zasięgu i dla niewielkiej liczby użytkowników. Z punktu widzenia zespołu programistycznego wymusza to fragmentaryzację i utrzymywanie wersji w Silverlight 2.0 (dla przeglądarek na Linuksie na Mono i dla urządzeń mobilnych) i Silverlight 3.0 (dla przeglądarek na Windowsie i Macu) i pracować nad migracją do Silverlight 4. W praktyce programiści i designerzy oraz developerzy prawdopodobnie zignorują wersję na urządzenia mobilne. Najgorzej wyjdzie jeszcze dla technologii Silverlight na Symbiana będzie rywalizacja z technologią Adobe czyli FlashLite czy Flash 10.1. Problem w tym że Ci którzy robią elementy Flash na stronach WWW nie biorą pod uwagę tego że trzeba dodać wersje Flash Lite dla użytkowników inteligentnych komórek. Jeżeli jest bardzo niskie zainteresowanie technologią FlashLite to jeszcze gorzej wypadnie dla Silverlighta. Następnym elementem, który wskazuje bardzo słabe zainteresowanie programistów .NET platformą Symbian jest upadek firmy RedFive a wcześniej AppForge. To co może dać szansę dla Silverlighta na Symbiana to:

  • dostarczenie wersji standalone do uruchamiania plików xap lokalnie
  • zrobienie wersji dla S60 3rd FP2
  • umożliwienie tworzenie paczek sis z aplikacjami Silverlight
  • umożliwienie uruchamianie aplikacji Silverlight (plików xap) z poziomu widgetów WebRuntime
  • dołączenie Silverlighta do aktualizacji FOTA (podobne do dystrybucji runtime Pythona 2.0)
  • dołączenie Platform Services 2.0 do runtime Silverlight
  • pokazać przykłady współpracy z QtWebkit
  • zrobienie frameworka UI dedykowanego dla Symbian i Windows Phone 7
  • i przede wszystkim dużo kursów i przykładów dla Symbiana oraz promowanie społeczności przez Microsoft i jak Nokię

Brak komentarzy: