piątek, 24 listopada 2006

Flash Lite

Zastanawiam się czy da się programować we Flashu na urządzenia mobilne. Mam na myśli rozwój technologii moblinych w kierunku RIA. Jest to bardzo szeroka działka pod względem programistycznym i technologicznym. Obecnie najszybciej rozwijającą platformą jest Symbian. Potem dominuje w segmencie PDA Windows Mobile (tez występuje pod nazwą PocketPC). Potem już tylko "egzotyczne" platformy takie jak BlackBerry czy BREW czy Palm, czy Montavista Linux.

Programowanie na tych platformach jest poważnym wyzwaniem, wymaga poznawania specyficznych niuansów programowania w C++. Firma Sun postanowiła pomóc w tworzeniu programowania pozwalając pisać w J2ME jednolity kod który miał w zamierzeniu zostać uruchomiony na każdej platformie. Wraz z szybkim rozwojem możliwości komórek i urządzeń mobilnych sprawiało że platforma J2ME zaczęła rozrastać się w nowe funkcjonalności co sprawiło duże utrudnienie dla początkujących programistów. Trzeba teraz znać MIDP 1.0 (JSR-36), MIDP 2.0 (JSR-118), MIDP 3.0 (JSR-271) Wirelss Messaging 1.0 (JSR-120), Wireless Messaging 2.0 (JSR-205), Mobile Media (JSR-135), Mobile 3D (JSR-184), Mobile SVG-T (JSR-226), Mobile Bluetooth (JSR-82), Mobile PIM (JSR-75), Mobile SIM (JSR-177). Jedna z branż informatycznych, która ostatnio jest bardzo znana masowemu odbiorcy są gry na komórki. Obecnie przy dużej różnorodności modeli komórek programiści muszą sporo czasu spędzać sprawdzaniu jak dana aplikacja gra będzie chodzić w danym modelu komórki.

Brak konkurencji ze strony innych technologii sprawia że rynek gier na urządzenia przenośne jest zdominowany przez programistów J2ME. Firma Macromedia początkowo uznała, że nie ma szans na rywalizację ze swoim Flashem na rynku komórek, wiec najpierw weszła na segment PDA dostarczajac Flash Playera na PocketPC W grudniu 2001 wypuszczona FlashPlayera 5 na PDA Casio (Pocket PC), potem dzięki współpracy z Mictosoftem dostarczno Flash Playera do iTV. Interactive TV to mało znana działka Microsofu polegajaca na dostarczaniu rozwiązań do telewizji. W marcu 2002 Macromedia zaczęła współpracować z Nokią czego już w czerwcu 2002 roku wypuszczono Flash Player 5 dla Nokia 9200 Communicator Series. W kwietniu 2002 wypuszczono Flash Player 5 na platformę Pocket PC 2002. W listopadzie 2002 roku dzięki współpracy z Sony wprowadzono Flash Playera na PDA z platforma Palm. W lutym 2003 roku zawarła umowę z japońskim operatorem telekomunikacyjnym o dostarczenie Flash Lite 1.0 Player dla plaformy i-mode. W marcu 2003 wypuszczona została wersja Flash Playera 6 na Pocket PC.

W czerwcu 2004 Macromedia zaprezentowała już gotową wersję profilu Flash Lite 1.1 (który tez otrzymał wsparcie dla standardu SVG-T). Odtąd każdy producent urządzeń przenośnych czy operator zawierał umowę licencyjną na na kod do Flash Playera wspierający profil Flash Lite 1.1. KDDI, Bellwave, T-Mobile, Samsung, Nokia, LG, BenQ Mobile zawarły takie umowy. W październiku 2004 roku wprowadzono Flash Playera na platformę BREW. W styczniu 2006 wprowadzono nowy profil Flash Lite 2.0

Powyższy opis wskazuje na jak wielu platformach działa Flash.

Dla programistów i grafików Adobe przygotowało odpowiednie paczki zawierajace odpowiednią dokumentację i przykłady pozwalające przygotować zawartość pod określoną platformę.

Dla profilu Flash Lite 1.1 i Flash Lite 2.0 przygotowano referencyjne kody i dokumentację.

1 komentarz:

Amrothos pisze...

coś zeżarło wpisa :)
no nic... jasne, że się da programować! co prawda Flash Lite 1.1 to odpowiednik Flash 4/5, a więc i AS lekko zeszrociały (brak tablic, funkcji, ogólnie zgroza). Ale już FL 2.0 to Flash 7 i AS 2.0...
pozdrawiam
Jarek