niedziela, 17 grudnia 2006

Web 3.0

To jest bardzo interesująca strona, która pokazuje jak można sprawdzić odpowiedni kod do obsługi wtyczek VRML97 / X3D.

W poprzedniej notce napisałem o Flux 3.0 beta z Media Machines.
Ale jak zauważyłem głównymi rozgrywającymi o standard X3D są norweska Octaga i niemiecki Bitmanagament
Cécile Muller napisała świetny artykuł pokazujący możliwości i rozwój BS Contact VRML 7.0 Na tej stronie można przeczytać jakie rozszerzenia X3D są obsługiwane. Obsługę shaderów HLSL i są one do ściągnięcia. Możliwości wersji 6.2 są opisane w tym miejscu.
Dema techniczne można obejrzeć tu i tam oraz najnowsze. Warto też przetestować wtyczkę do Blendera.

Norweska Octaga opisała tylko opisała swoje rozszerzenia i opis węzłów. Octaga też pokazała swoje dema: Rekin jako model X3D, Sala, Świece, Królik (pokaz możliwości shaderów), Wenus - przykład użycia bumpmapping.

Cortona rozwija się dalej w oparciu o VRML97. Ich Cortona VRML Client jest w wersji 5.1. Oto lista ich rozszerzeń: AdvancedAppearance, Animated GIF, BumpMap, Collision Detection, CubeEnvironment, DirectX 9.0 Shaders, Drag & Drop, EventUtilities, Flash animations, FlashMovie, FontStyle, Inline Extension, Interpolator Nodes, Keyboard Input, Layers and 2D Nodes, MipMap, NavigationInfo, NURBS, OrderedGroup, Panel and HTMLText, QuickTime, SFVec2f Interpolator, SphereEnvironment, Splines, Three-Dimensional Text, TextureTransform3, TransformSensor, ZGroup.
Najciekawsze rozszerzenie to: obsługa Flasha jako tekstury oraz filmów Wideo w formacie QuickTime, a także obsługę GeoVRML. Cortona pokazuje tez szereg przykładów i tekstowy edytor do VRML97 VRLMPad. Ten edytor ma ograniczenia co do wielkości plików zapisywanych.

Blaxxum też dalej się rozwija w kierunku tworzenia aplikacji serwerowych tj takich które pozwalały by na tworzenie własnych światów 3D i a także awatarów. Obecna wersja ich wtyczki to blaxxun Contact 5.3 Dokumentację w plikach PDF można ściągnąć stąd.

Im dłużej czasu siedzę nad technologiami trójwymiarowego internetu, zauważałem fakt, że nikt o VRML czy X3D nie pisze w blogach, czy w internetowych portalach.
Pomimo tego powyższe firmy dalej rozwijają swoje przeglądarki X3D o nowe cechy i możliwości. Powoduje to że świat widziany w BS Contact 7 nie będzie widziany poprawnie w Flux 2 beta 3. Dlaczego tak jest? Otóż twórcy dodają różne rozszerzenia (profile) dla własnej przeglądarki. Tych własnych rozszerzeń jest już całkiem sporo.

Multiteksturowanie: mapowanie alfa, mapowanie otoczenia, gradient, fadding, mapowanie oświetleniem (blaxxum, BS Contact), światy 3D w świecie 3D (warstwy 3D), modelowanie NURBS , efekty cząsteczkowe (particles),
obsługa interfejsu użytkownika i interakcje z użytkownikiem za pomocą klawiatury, nowe sposoby nawigacji: tak jak w Quake, "BeamTo", obsługa BSTree do wizualizacji wielkich obszarów,

Oto zestaw aplikacji 3D: wizualizacja domu 3D , konfiguracja samochodu , gra Lego, gra Hallowen. Interesująco prezentują się aplikacje przedstawiające architekturę: biuro, obiekty sportowe, sanatorium, grobowiec chiński (bardzo pamięciożerne), ratusz w Pradze, spacerek po mieście, spacerek po wsi

2 komentarze:

Unknown pisze...

Tony Parisi będący autorem programów 3D takich jak eksperymentalny Labyrinth (VRML 1.0) i komercyjny WorldView (VRML 2.0) załączany przez Microsoft standardowo do Windows/Office 2000, wypuścił niedawno finalne wersje swoich kolejnych programów takich jak Flux Studio i Flux Player, które to programy są pełnoprawnym edytorem i przeglądarką plików VRML/X3D, darmowymi do użytku domowego i akademickiego, ale płatnymi do użytku komercyjnego. Darmowe pełne wersje obu programów można ściągnąć ze strony producenta: http://www.mediamachines.com Programy już nie są w wersji beta tylko w wersji finalnej.

Anonimowy pisze...

Flux Player i Flux Studio (działają w Windows Me/2000) w ostatecznych końcowych wersjach 2.1 są obecnie dostępne na nowej stronie: http://mediamachines.wordpress.com/flux-player-and-flux-studio/

Rozwój programu został całkowicie ukończony i nie będzie już nowych wersji.