sobota, 29 grudnia 2007

Trendy na rok 2008

Niektórzy lubią bawić się w rolę wizjonerów. Więc spróbuję pokazać jakie trendy mogą być w roku 2008

Rozwój widgetów i aplikacji out-of-browser. Mam oczywiście na myśli sytuację w której programiści tworzą aplikację AJAX która nie musi działać w przeglądarce internetowej a zachowuje się jak program komputerowy wraz z możliwością zapisu danych oraz może działać w trybie offline. Takimi aplikacjami są Adobe AIR, Yahoo Konfabulator czy Google Desktop a także Możilla Prism (kiedyś WebRunner). Podobny trend wkracza w świat urządzeń mobilnych w postaci Androids.

Rywalizacja pomiędzy Flash Playerem a Silverlight - Flash Player jest technologią już dojrzałą natomiast Silverlight dopiero wkracza do świadomości użytkowników internetu. Polem rywalizacji pomiędzy Flash Playerem a Silverlight staną sie technologie wideo (w obsłudze wysokiej klasy filmów wideo). Ciekawie może zapowiadać się rywalizacja pomiędzy wersjami beta Silverlight 2.0 a Flash Playerem 10 (chodzi o ilość komponentów UI i teoretycznie zastosowanie wsparcia ze strony kart graficznych).

Ewolucja technologii AJAX - wykorzystanie potencjału Google Gears. AJAX staje się częścią wielu serwisów internetowych i aplikacji internetowych. Ale główna przeszkodą było to że dane nad którymi pracował użytkownik nie dało się opracowywać w trybie offline a także to że przeglądarki internetowe nie oferowały wystarczającej ilości miejsca na dysku twardym do przechowywania tych danych. Technologia Google Gears pozwala programistom AJAX na tworzenie aplikacji pracujących w trybie offline, zapewnia przechowywanie danych w bazie danych SQLite, a także wprowadza mechanizm wielowątkowości w skryptach JavaScript (ang worker pool) . W połączeniu z dość popularnym silnikiem HTML jakim jest WebKit ta technologia staje się podstawą do tworzenia technologii internetowych out-of-browser (uruchamianych poza przeglądarka internetową). Spodziewam się pojawienia już dojrzałej wersji Firefox 3 a pod koniec 2008 roku wersji beta Internet Explorera 8. Ciekawy jestem czy IE8 zintegrują z Silverlight 2.0, jeśli tak to stanie się dość interesująca rywalizacja a przede wszystkim z tego powodu, że niektórzy będą woleli załączać funkcjonalności w formatach binarnych wykonywanych w przeglądarce bo szybciej się wykonują i... utrudniają konkurencji poznanie jak działają ich rozwiązania.

Web 2.0 - więcej rozrywki i otwarte API. Wygląda na to, że serwisy społecznościowe "przejadły się" według Marcina Jagodzińskiego czy Dominika Kaznowskiego. albo Marty Klimowicz. W ilu serwisach użytkownik może być aktywny? W niewielu (2-3). Prowadzenie bloga nie jest już wyznacznikiem, że ktoś sie wyróżnia. Sztuką już jest prowadzić aktywnie i interesująco bloga przez kilka lat. Dodawanie map czy informacji związanych z miejscem staje się dość nudne w sytuacji gdzie mamy GPSy z mapami w samochodach czy w urządzeniach mobilnych. W tej sytuacji istotne będzie to jak wiele rozrywki dostarczy dany serwis internetowy. Rozrywka może być dwojakiego typu: skoncentrowana na zabawie czy skoncentrowana na poznawanie ludzi. Przypuszczam, że sukces SecondLife wyniósł z tego, że dostarczał ludziom takiej rozrywki ( i jeszcze im za to płacił wirtualną waluta) . Można też zauważyć że przenoszenie mechanizmów które występują w grach Multi Massive OnLine Role Playing Games do serwisów społecznościowych może przynieść wymierne korzyści w postaci reklam product replacement. Ludzie sporo czasu lubią spędzać przy prostych gierkach. W sytuacji gdy coraz więcej serwisów społecznościowych otwiera swoje API dla programistów powoduje to, że zaawansowani użytkownicy sami tworzą nowe funkcjonalności dla serwisu społecznościowego. Także rywalizacja pomiędzy serwisami społecznościowymi powoduje to, że muszą ze sobą współpracować w pewnych obszarach - bo tego chcą Ci zaawansowani użytkownicy. Tak powstała inicjatywa OpenSocial.

Lepsza jakość filmów wideo
- Filmy wideo stają się częścią zwykłych stron internetowych. Tak jak wspomniałem rywalizacja pomiędzy Flash Player 9 a Silverlight 1.0 będzie dotyczyć obsługi na stronach internetowych plików wideo w wysokiej jakości (pomiędzy standardami H.264 a VC-1). Częściej też zaczną pojawiać się prezentacje produktów w filmach wideo na stronach internetowych upodobniając te strony do programów telewizyjnych. Przykładem wykorzystania nowszych technologii w celu tworzenia telewizji internetowej są serwisy takie jak
Joost
, Babelgum, czy szczególnie Hulu

Języki programowania: dalszy wzrost zainteresowania Pythonem
. Platformy programistyczne takie jak .NET czy Java charakteryzuje bardzo szybki wzrost nowych rozwiązań, ale w większości przydatnych w dużych korporacjach niż dla przeciętnego użytkownika. Małe firmy czy zaawansowani użytkownicy bardziej potrzebują szybkich i łatwych rozwiązań. Stąd jest duża popularność technologii skryptowych JavaScriptu na którym opiera się AJAX czy PHP na którym tworzy się większość stron internetowych. Ale przyszłość ma przed sobą Python. Bo ten język jest bardzo wydajny po stronie serwera (frameworki Django, Pylons) i jak w tworzeniu aplikacji desktopowych (IronPython, czy Jython), a niedługo może masowo wejść jako język programowania aplikacji AJAX w Silverlight czy w urządzeniach mobilnych (PyS60 czy PyUIQ) a może też nawet w Mozilli poprzez PyXPCOM.

Zwrot w stronę technologii mobilnych
- Urządzenia mobilne staja się coraz powszechniejsze i posiadają sporo możliwości technologicznych (bluetooth, obsługa internetu, GPS, J2ME) i platform (Symbian, Windows Mobile). Coraz więcej firm inwestuje się w technologie mobilne (tworzenia gier, tworzenie zawartości takiej jak muzyka czy tapety, czy przystosowanie stron internetowych oraz aplikacji do działania na urządzeniach mobilnych). Oznacza to, że spodziewam się bardzo dużego zapotrzebowania dla programistów znających technologie mobilne (J2ME , FlashLite, Symbian C++ , Compact Framework.NET, PyS60 )

1 komentarz:

Sadek pisze...

Świetne podsumowanie. Nic dodać, nic ująć