sobota, 12 stycznia 2008

Pierwsze kroki w programowaniu na Symbian OS w C++

Ta notatka jest dość stara - czytelników odsyłam do tego artykułu Programowanie Symbiana pod Windows 7

Oczywiście, że trzeba znać C++, ale programowania pod Symbianem można nauczyć się i nie jest to coś bardzo wymagającego. Po pierwsze trzeba przygotować sobie środowisko pracy, narzędzi dla programistów jest sporo.Po drugie trzeba być bardzo cierpliwym - bo droga do napisania prostej aplikacji "Witaj Świecie" i uruchomienia tej aplikacji w komórce jest bardzo długa. Po trzecie większość czasu spędza się przy pracy w emulatorach danej platformy określonego producenta np: Series 60 3 edycji czy w UIQ 3.

Wbrew pozorom na początku ważny jest wybór środowiska programistycznego w którym będzie się programować. To jest spowodowane tym że praca programisty urządzeń mobilnych wymaga potem przerabiana kodu C++ pod określoną platformą.

Najczęściej wybieranym środowiskiem programistycznym jest Carbide C++ Express które można ściągnąć z Forum Nokii.
Zanim się zainstaluje trzeba najpierw zainstalować ActivePerl-5.6.1.635 , czy JRE a dopiero następnie trzeba ściągnąć odpowiednie SDK z kompilatorami (ja wybrałem S60 3rd Edition, MR) Wtedy można zacząć instalację IDE.
Tak naprawdę poznawanie zacznie się z linii poleceń
najpierw sprawdzamy czy mamy zainstalowane SDK - wystarczy że w pliku wsaadowym *.bat wpiszemy polecenie

devices

powinno się pojawić

S60_3rd_MR:com.nokia.S60 - default

co oznacza ze mamy zainstalowane SDK i przystogowane do pracy. Następnie sprawdzimy czy zadziała emulator. Idziemy do folderu z plikami przykładowymi z SDK E:\Symbian\9.1\S60_3rd_MR
\S60Ex\helloworldbasic
poszukamy w folderze pliku E:\Symbian\9.1\S60_3rd_MR\S60Ex\helloworldbasic\group\bld.inf który jest plikiem informującym o tym jaką zawartość jest potrzebna do skompilowania (natomiast plikiem konfigurującym proces kompilacji jest helloworldbasic.mmp).
W tym folderze tworzymy plik wsadowy z poleceniem wygenerowania pliku abld.bat.( to jest plik wsadowy który odpowiada za proces kompilacji)

bldmake bldfiles

Mając już wygenerowany plik wsadowy abld.bat można już uruchamić emulator i skompilować aplikację w trybie debugowania w tym celu trzeba stworzyć nowy plik wsadowy z poleceniem


abld build winscw udeb

A teraz zrobimy to samo z Carbide C++. Uruchamiamy Carbide.c++ . Z menu wybieramy File - Import... Wybieramy "Symbian OS Bld.inf file". Podajemy ścieżkę E:\Symbian\9.1\S60_3rd_MR\S60Ex\helloworldbasic\group\bld.inf Wybieramy SDK i Build Configuration "Emulator Debug (winscw) [S60_3rd_MR]". Następnie wybieramy plik konfiguracyjny i wybieramy 2 pliki helloworldbasic.mmp i Icons_scalable_dc.mk Kolejny krok to wskazanie głównego folderu gdzie znajdują pliki aplikacji i nadanie nazwy projektowi helloworldbasic. Po wykonaniu wystarczy wybrać z menu Run - Run... i po pojawieniu się okna wcisnąć w przycisk Run.

1 komentarz:

Daniel pisze...

Witam
Opis naprawdę dobry. Przyczepiłbym się tylko do instalacji Perla i linków, które już w większości wypadków przestały działać.
1. Po instalacji Perla należy dodać ścieżkę w PATH (zmienna systemowa) do pliku perl.exe. Nie dla każdego jest to oczywiste i nie każdy wie jak to zrobić.
2. Linki proponuję zmienić na jakieś bardziej oficjalne. Te z innych serwerów przestały działać. Może linki do stron oficjalnych...?