sobota, 31 marca 2007

Platforma CURL

Jak chciałem sie dowiedzieć jaka technologia oferuje już to co ma Adobe Apollo jeżeli chodzi o pracę w trybie offline i jak zapisywanie danych z formularzy lokalnie (coś jak Shared Object). Przypomniało się mi jak 2002 roku zainstalowałem sobie CURL. To co mnie wtedy zafascynowało to, że obsługiwało to grafikę trójwymiarową dla internetu. Teraz mamy 2007 rok. Pomyślałem, że pewnie ta technologia dalej się rozwinęła się na lepsze, aczkolwiek jest znana tylko w wąskim gronie pasjonatów.

CURL chyba był pierwsza technologią internetową która postawiła na odejście od ograniczeń HTML dając programistom i projektantom dobre narzędzie do obsługi "elektronicznych formularzy". Kolejną zaletą była praca w trybie offline i późniejsza synchronizacja danych z tymi co się zmieniło. Koncepcja była banalna - zrobiono obiektowy język programowania interpretowany, którego celem było zarządzanie zawartością, obsługiwanie interaktywności, oraz dostarczenie biblioteki do obsługi grafiki 2D i 3D. Język ten jest dość dziwny w składni (podobny do LISP) co spowodowało że nikt poważnie go nie traktował. Platforma ta głownie jest znana w Japonii. Zresztą Japończycy potrafią u siebie rozwijać takie technologie, które gdzie nikt inny na świecie tego nie rozwija może z wyjątkiem języka Ruby. Wniosek dla mnie jest taki, że może CURL jest lepszą technologią RIA do zastosowań biznesowych niż Flex/Apollo, tylko ma tą słabość że prawie poza Japonią nikt go nie używa.
Aby używać platformy CURL trzeba zainstalować silnik wykonawczy CURL RTE który jest pluginem (kontrolką Active X). Można też ściągnąć środowisko programistyczne CURL IDE. Po zainstalowaniu można obejrzeć dema i gry. Aby programować i publikować aplikacje sieciowe w oparciu o platformę CURL trzeba otrzymać darmową licencję.

Brak komentarzy: